Expedice jsou
opomíjená část settlerů i když z herního hlediska možná
nejzajímavější. Žádný z ostrovů a bojů se neopakuje, nemáte
žádný návod a všechno musíte zjistit a rozhodnout sami.
Bohužel, množství bodů zkušenosti a odměny jsou spíš
symbolické (na konci stránky jsou 2 obrázky jako příklad). To je asi také důvod, proč se o ně většina hráčů
nezajímá. Já sám jsem začal expedice až v lv62 vlastně jen ze
zvědavosti. Každopádně je určitá zkušenost se settlery nutná,
a nezanedbatelné jsou i surovinové požadavky na produkci
expedičních zbraní. Pokusím se na této stránce sepsat co teď o
expedicích vím, a přidat pár tipů a doporučení.
Tady je link na expediční videa kde můžete vidět jak bojovat, základy toho jak blokovat a jak používat simulátory
Příprava
boje a taktika
Nejdůležitější je
předem si každou mapu dobře prohlédnout a podle rozestavení
nepřátelských táborů rozhodnout taktiku, kterou použiji. Můžu
tábory blokovat, nebo je ničit, můžu „vyčistit“ jeden sektor
za druhým, nebo zvolit nejkratší cestu. To záleží na ztrátách
a na tom, jaké vojsko mám k dispozici. Pokud musím v jednom
sektoru blokovat nebo porazit víc než 2 tábory, abych mohl porazit
vůdce, je to nerentabilní a pokusím se tento sektor jen
„proběhnout“ a porazit vůdce až v sektoru následujícím.
Tímto způsobem se můžu relativně rychle a s malými ztrátami
dostat až k Bossovi a porazit ho (na konci stránky jsou 2 obrázky ostrovů jako příklad). Potom, pokud mám dost času a
vojáků, můžu porážet ostatní sektory. Navíc pokud postupuju
ze směru od Bosse, je obrana sektorů podstatně slabší. Někdy
jsou tábory vůdců přístupné bez nutnosti nějaký další tábor
porážet nebo blokovat. Je to jenom logické, protože se počítá s útokem ze směru od místa přistání a ne se „zákeřným
napadením“ zezadu.
Nikdy nezapomeňte vyzkoušet
několik přístupových cest. Těch několik minut, které na začátku
obětuji na nalezení správné cesty a na přesuny maršálů na
různá výchozí místa útoku, mi můžou ušetřit spoustu armády.
Posunutí tábora třeba jen o 1 cm mi může úplně změnit trasu
pochodu a dostat moje vojsko do působnosti dalšího tábora nebo
naopak se z této působnosti dostat. Tím můžu získat příležitost
zaútočit na další potřebný tábor.
Na expedice nemám na rozdíl
od dobrodružství spoustu času. Celá expedice je omezena jen na
několik hodin. Už proto je dobré plánování a vhodná taktika
důležitá. Pokud teprve v průběhu boje zjistím, že nemám
dostatek vojáků, nebo nevím, jak chybějící druh nahradit,
ztrácím tím spoustu času a může se stát, že nedodržím
časový limit a boj bude ukončen.
Další omezení, se kterým
se musíme potýkat, je počet maršálů a lékárniček. U malých a
středních (běžných) kolonií mám možnost použít 4 maršály
a 4 lékárničky. U velkých 5 maršálů a 5 lékárniček. Je tedy
důležité, promyslet si alespoň přibližně celý postup. Pokud
budu používat bloky, musím vědět, jestli si můžu dovolit
šetřit armádu a dát maršálovi jen tolik vojáků, aby mohl
zdržet potřebný tábor, než všichni ostání proběhnou kolem a
pak ho nechat zemřít, nebo jestli musí vydržet až do té doby, než
porazím vůdce. Armáda ztracená na blocích se po porážce vůdce,
na rozdíl od dobrodružství, totiž nevrací. I tady je pro mě
jeden z aspektů výše možných ztrát. Pokud je tábor daleko od
vůdce, nebo potřebuji
na poraženi vůdce 2 vlny (to je převážně u táborů Bossů),
rozhodnu se, pokud mám ještě dostatek lékárniček, pro „levnější
variantu“ a nechám maršála zemřít. Pokud už lékárniček moc
nezbývá, mám v plánu ještě další boje a tábor se nachází v
bezprostřední blízkosti vůdce, který navíc bude poražen
relativně rychle, dostane dostatek vojáků aby vydržel až do
konce.
Pokud se pokusím tedy tuto
část o taktice shrnout, mám několik bodů, kterých se držím:
- najdu nejvhodnější cestu k dosažení hlavního tábora
- najdu nejvhodnější výchozí body jednotlivých útoků
- zvolím vhodné taktiky (blokování nebo útok)
- propočítám spotřebu vojáků na simulátoru (např. settlersonlinemaps.com )
- spočítám spotřebu maršálů a lékárniček
- připravím se na možné varianty a odchylky
teprve když jsem s
přípravou hotov, pošlu prvního maršála do boje.
O boji všeobecně
O boji všeobecně
Boj na expedicích má jen
málo společného s bojem na dobrodružství. Už při zadávání
útoku musím vybrat armádu, se kterou chci útok začít. Pokud je
tábor obsazen jen jedním druhem vojska a já posílám rovněž jen
jeden druh, není to problém. Ve chvíli, kdy se v nepřátelském
táboře a nebo v mojí armádě objeví několik druhů vojáků, je
potřebné celý boj sledovat a vhodně reagovat na taktiku
nepřítele. Ten totiž druh nasazeného vojska může podle principu
náhody měnit. To je také jeden z důvodů, proč není možné
vytvořit nějaké návody nebo plánky. I když se stane že se
dostanete na ostrov, který je tvarem a rozdělením sektorů stejný
jako předcházející, bude vojsko nasazené v táborech nepřátel
jiné. A pokud je ostrov v držení nějakého hráče, máte dalších
6 druhů vojska která může protihráč nasadit podle vlastní
fantazie. S ohledem na to, že už předem měl nepřítel k
dispozici 7 druhů armády a 9 různých vůdců, je množství
možných kombinací obrovské. Stačí si ale zapamatovat toto přiřazen: jízdu proti lukům, pěšáky proti koním a luky proti
pěšákům a pak dávat pozor, jaký symbol se u nepřátel objeví. Jsou jen 3. Luk, podkova a meč. Tyto symboly jsou u všech druhů nasazených vojáků i u vůdců. Při
pochybách si to múžete ještě ověřit na simulátoru. To samé u
vůdců. Používám
simulátoru od
settlersonlinemaps.com.
Je jednoduchý, a zatím mě nikdy nezklamal. Při plánování útoku musíte dávat pozor zvlášť u táborů, které jsou v těsné blízkost vůdce. Někdy informace o vojsku překryjí tábor, který je rovněž nutné blokovat nebo zničit a při samotném útoku vás pak zachytí. Raději o 1 tábor víc, než ztráta celého útoku. Pokud nemáte dostatečné množství některých druhů vojsk, je možné na simulátoru zadat propočet s limitem. Tedy s konkrétním množstvím vojáků, které máte k dispozici.
Průběh boje
U samotného boje, zvlášť tam, kde
je použito několik druhů vojska, je nutné boj sledovat a včas
měnit nasazené vojsko. Používám maximálního zvětšení, abych
měl lepší přehled. Ale to je asi také tím, že už tak dobře
nevidím :o). Vojsko na expedicích bojuje v blocích a ty se dají v
průběhu boje vyměňovat. Vždy po zničení bojujícího bloku
naskočí nový, ten, který byl do té doby na druhé pozici za
bojující jednotkou.
Kliknutím na záložní jednotku se
vám otevře půlkruh s možnostmi. Kliknutím na zvolenou jednotku a
dalším kliknutím na druhou pozici se vám pořadí podle vaší
potřeby změní. Kliknutím na tábor nepřítele v průběhu boje
můžete zjistit, jaká jednotka půjde jako třetí v pořadí, ale
to už je zbytečné. Pokud nezvolíte správnou jednotku, musíte
čekat, až do další výměny. Tedy do chvíle, kdy bojující blok
bude zničen. Způsobené ztráty jsou u obou stran v průběhu boje
vykazovány číselně a tak můžete vidět, jestli vaše jsou
skutečně nižší, než ztráty protivníka. Zvlášť u vůdců v
závěrečné fázi se může stát, že škody na vašich jednotkách
budou vyšší, než škody u nepřítele. To je myslím způsobeno
bonusem, který vůdce banditů v závěru využívá.
- Jednotky posílejte do boje s dostatečným odstupem. Je to závislé na jejich pozici a trase. Rozestup by měl být minimálně 4-5 vteřin. Pokud máte stany umístěné daleko od sebe, musíte započítat i tuto vzdálenost. Někdy se stává, že maršál nepřátelský tábor obíhá téměř dokola, než do něj vleze. Dejte mu dost času. Ztrácet jednotky, protože byli odchyceny předcházejícím táborem, je zbytečné.
- Při blokování dávám maršálům, pokud nemusí přežít, nejméně 15 vojáků, maximálně tak 35. 15 je na proběhnutí 1 následujícího maršála. Na každého dalšího přidávám 10 vojáků, a 5 přidám jako zálohu. Pokud mají útok přežít, počítám se ztrátou minimálně 50 blokujících vojáků. Tam ale dávám maršálům jednoduše plných 100 vojáků (pokud je mám). Ztratit nakonec maršála kvůli 5 vojákům může způsobit problém v celém plánu.
- Zjistěte si předem, kterou další jednotku můžete proti nepříteli použít. Co udělat, když vám dojde pěchota proti jízdě nebo koně proti lukům. Zjišťovat teprve při boji co můžu nasadit způsobí ztrátu času a tím ztrátu vašich vojáků.
- U ostrovů, které nejsou obsazeny hráčem nedostáváte body udatností. Nevyplatí se je proto „čistit“. Obsadit a hotovo. Šetřete armu na ostrovy, kde jsou jiní hráči.
- Obsazovat malé kolonie se skoro nevyplácí. Tedy pokud nemáte neomezený počet vojáků a času. Snad 80% hráčů, kteří si expedice pouští, se soustředí právě na ty malé. To znamená, že i vaše ostrovy budou těmito 80% napadány a pravděpodobně i převzaty. Na středních už je protivníků méně, řekněme 15% a zbývajících 5% se objeví u velkých kolonií. Žádná z malých kolonií mi nevydržela dosud déle než 3 dny. U středních už vydržely některé i týden a většinu těch velkých jsem opouštěl po uplynutí časového limitu sám.
Proběhnutím mezi 2 sektory do sektoru následujícího získám dobré místo pro start následujícího útoků a možnost napadnout tábory vůdců ve 2 sektorech zezadu s minimálními ztrátami
Pokračování předcházejícího útoku (možnosti napadení táborů vůdců zezadu jsou na předcházejícím obrázku znázorněny modře)
Příklad, jak se dá obejít sektor bez ztráty jediného vojáka
Příklad, jak se co nejrychleji dostat k hlavnímu táboru
Příklad těžby surovin ze získaných kolonií
Příklad odměn a bodů zkušenosti po dobytí velké kolonie
JJ dobrá práce!!!!
OdpovědětVymazatdekuju :o)
VymazatTake se pripojuji s pochvalou hodne mi to pomohlo >)
OdpovědětVymazattakze jeste jednou. Dobra prace.
Perfektní,docela mě to pomohlo,je to srozumitelný a přehledný.Právě se chystám na první misi,tak uvidím jak uspěju.Ještě jednou pochvala.
OdpovědětVymazatSuper :-)
OdpovědětVymazat