Návod na expedice

Expedice jsou opomíjená část settlerů i když z herního hlediska možná nejzajímavější. Žádný z ostrovů a bojů se neopakuje, nemáte žádný návod a všechno musíte zjistit a rozhodnout sami. Bohužel, množství bodů zkušenosti a odměny jsou spíš symbolické (na konci stránky jsou 2 obrázky jako příklad). To je asi také důvod, proč se o ně většina hráčů nezajímá. Já sám jsem začal expedice až v lv62 vlastně jen ze zvědavosti. Každopádně je určitá zkušenost se settlery nutná, a nezanedbatelné jsou i surovinové požadavky na produkci expedičních zbraní. Pokusím se na této stránce sepsat co teď o expedicích vím, a přidat pár tipů a doporučení.

Tady je link na expediční videa kde můžete vidět jak bojovat, základy toho jak blokovat a jak používat simulátory
 
Příprava boje a taktika
Nejdůležitější je předem si každou mapu dobře prohlédnout a podle rozestavení nepřátelských táborů rozhodnout taktiku, kterou použiji. Můžu tábory blokovat, nebo je ničit, můžu „vyčistit“ jeden sektor za druhým, nebo zvolit nejkratší cestu. To záleží na ztrátách a na tom, jaké vojsko mám k dispozici. Pokud musím v jednom sektoru blokovat nebo porazit víc než 2 tábory, abych mohl porazit vůdce, je to nerentabilní a pokusím se tento sektor jen „proběhnout“ a porazit vůdce až v sektoru následujícím. Tímto způsobem se můžu relativně rychle a s malými ztrátami dostat až k Bossovi a porazit ho (na konci stránky jsou 2 obrázky ostrovů jako příklad). Potom, pokud mám dost času a vojáků, můžu porážet ostatní sektory. Navíc pokud postupuju ze směru od Bosse, je obrana sektorů podstatně slabší. Někdy jsou tábory vůdců přístupné bez nutnosti nějaký další tábor porážet nebo blokovat. Je to jenom logické, protože se počítá s útokem ze směru od místa přistání a ne se „zákeřným napadením“ zezadu.
Nikdy nezapomeňte vyzkoušet několik přístupových cest. Těch několik minut, které na začátku obětuji na nalezení správné cesty a na přesuny maršálů na různá výchozí místa útoku, mi můžou ušetřit spoustu armády. Posunutí tábora třeba jen o 1 cm mi může úplně změnit trasu pochodu a dostat moje vojsko do působnosti dalšího tábora nebo naopak se z této působnosti dostat. Tím můžu získat příležitost zaútočit na další potřebný tábor.
Na expedice nemám na rozdíl od dobrodružství spoustu času. Celá expedice je omezena jen na několik hodin. Už proto je dobré plánování a vhodná taktika důležitá. Pokud teprve v průběhu boje zjistím, že nemám dostatek vojáků, nebo nevím, jak chybějící druh nahradit, ztrácím tím spoustu času a může se stát, že nedodržím časový limit a boj bude ukončen.
Další omezení, se kterým se musíme potýkat, je počet maršálů a lékárniček. U malých a středních (běžných) kolonií mám možnost použít 4 maršály a 4 lékárničky. U velkých 5 maršálů a 5 lékárniček. Je tedy důležité, promyslet si alespoň přibližně celý postup. Pokud budu používat bloky, musím vědět, jestli si můžu dovolit šetřit armádu a dát maršálovi jen tolik vojáků, aby mohl zdržet potřebný tábor, než všichni ostání proběhnou kolem a pak ho nechat zemřít, nebo jestli musí vydržet až do té doby, než porazím vůdce. Armáda ztracená na blocích se po porážce vůdce, na rozdíl od dobrodružství, totiž nevrací. I tady je pro mě jeden z aspektů výše možných ztrát. Pokud je tábor daleko od vůdce, nebo potřebuji na poraženi vůdce 2 vlny (to je převážně u táborů Bossů), rozhodnu se, pokud mám ještě dostatek lékárniček, pro „levnější variantu“ a nechám maršála zemřít. Pokud už lékárniček moc nezbývá, mám v plánu ještě další boje a tábor se nachází v bezprostřední blízkosti vůdce, který navíc bude poražen relativně rychle, dostane dostatek vojáků aby vydržel až do konce.
Pokud se pokusím tedy tuto část o taktice shrnout, mám několik bodů, kterých se držím:
  • najdu nejvhodnější cestu k dosažení hlavního tábora
  • najdu nejvhodnější výchozí body jednotlivých útoků
  • zvolím vhodné taktiky (blokování nebo útok)
  • propočítám spotřebu vojáků na simulátoru (např. settlersonlinemaps.com )
  • spočítám spotřebu maršálů a lékárniček
  • připravím se na možné varianty a odchylky
teprve když jsem s přípravou hotov, pošlu prvního maršála do boje.

O boji všeobecně
Boj na expedicích má jen málo společného s bojem na dobrodružství. Už při zadávání útoku musím vybrat armádu, se kterou chci útok začít. Pokud je tábor obsazen jen jedním druhem vojska a já posílám rovněž jen jeden druh, není to problém. Ve chvíli, kdy se v nepřátelském táboře a nebo v mojí armádě objeví několik druhů vojáků, je potřebné celý boj sledovat a vhodně reagovat na taktiku nepřítele. Ten totiž druh nasazeného vojska může podle principu náhody měnit. To je také jeden z důvodů, proč není možné vytvořit nějaké návody nebo plánky. I když se stane že se dostanete na ostrov, který je tvarem a rozdělením sektorů stejný jako předcházející, bude vojsko nasazené v táborech nepřátel jiné. A pokud je ostrov v držení nějakého hráče, máte dalších 6 druhů vojska která může protihráč nasadit podle vlastní fantazie. S ohledem na to, že už předem měl nepřítel k dispozici 7 druhů armády a 9 různých vůdců, je množství možných kombinací obrovské. Stačí si ale zapamatovat toto přiřazen: jízdu proti lukům, pěšáky proti koním a luky proti pěšákům a pak dávat pozor, jaký symbol se u nepřátel objeví. Jsou jen 3. Luk, podkova a meč. Tyto symboly jsou u všech druhů nasazených vojáků i u vůdců. Při pochybách si to múžete ještě ověřit na simulátoru. To samé u vůdců. Používám simulátoru od settlersonlinemaps.com. Je jednoduchý, a zatím mě nikdy nezklamal. Při plánování útoku musíte dávat pozor zvlášť u táborů, které jsou v těsné blízkost vůdce. Někdy informace o vojsku překryjí tábor, který je rovněž nutné blokovat nebo zničit a při samotném útoku vás pak zachytí. Raději o 1 tábor víc, než ztráta celého útoku. Pokud nemáte dostatečné množství některých druhů vojsk, je možné na simulátoru zadat propočet s limitem. Tedy s konkrétním množstvím vojáků, které máte k dispozici.

Průběh boje
U samotného boje, zvlášť tam, kde je použito několik druhů vojska, je nutné boj sledovat a včas měnit nasazené vojsko. Používám maximálního zvětšení, abych měl lepší přehled. Ale to je asi také tím, že už tak dobře nevidím :o). Vojsko na expedicích bojuje v blocích a ty se dají v průběhu boje vyměňovat. Vždy po zničení bojujícího bloku naskočí nový, ten, který byl do té doby na druhé pozici za bojující jednotkou.
 
Kliknutím na záložní jednotku se vám otevře půlkruh s možnostmi. Kliknutím na zvolenou jednotku a dalším kliknutím na druhou pozici se vám pořadí podle vaší potřeby změní. Kliknutím na tábor nepřítele v průběhu boje můžete zjistit, jaká jednotka půjde jako třetí v pořadí, ale to už je zbytečné. Pokud nezvolíte správnou jednotku, musíte čekat, až do další výměny. Tedy do chvíle, kdy bojující blok bude zničen. Způsobené ztráty jsou u obou stran v průběhu boje vykazovány číselně a tak můžete vidět, jestli vaše jsou skutečně nižší, než ztráty protivníka. Zvlášť u vůdců v závěrečné fázi se může stát, že škody na vašich jednotkách budou vyšší, než škody u nepřítele. To je myslím způsobeno bonusem, který vůdce banditů v závěru využívá.

Několik tipů:
  • Jednotky posílejte do boje s dostatečným odstupem. Je to závislé na jejich pozici a trase. Rozestup by měl být minimálně 4-5 vteřin. Pokud máte stany umístěné daleko od sebe, musíte započítat i tuto vzdálenost. Někdy se stává, že maršál nepřátelský tábor obíhá téměř dokola, než do něj vleze. Dejte mu dost času. Ztrácet jednotky, protože byli odchyceny předcházejícím táborem, je zbytečné.
  • Při blokování dávám maršálům, pokud nemusí přežít, nejméně 15 vojáků, maximálně tak 35. 15 je na proběhnutí 1 následujícího maršála. Na každého dalšího přidávám 10 vojáků, a 5 přidám jako zálohu. Pokud mají útok přežít, počítám se ztrátou minimálně 50 blokujících vojáků. Tam ale dávám maršálům jednoduše plných 100 vojáků (pokud je mám). Ztratit nakonec maršála kvůli 5 vojákům může způsobit problém v celém plánu.
  • Zjistěte si předem, kterou další jednotku můžete proti nepříteli použít. Co udělat, když vám dojde pěchota proti jízdě nebo koně proti lukům. Zjišťovat teprve při boji co můžu nasadit způsobí ztrátu času a tím ztrátu vašich vojáků.
  • U ostrovů, které nejsou obsazeny hráčem nedostáváte body udatností. Nevyplatí se je proto „čistit“. Obsadit a hotovo. Šetřete armu na ostrovy, kde jsou jiní hráči.
  • Obsazovat malé kolonie se skoro nevyplácí. Tedy pokud nemáte neomezený počet vojáků a času. Snad 80% hráčů, kteří si expedice pouští, se soustředí právě na ty malé. To znamená, že i vaše ostrovy budou těmito 80% napadány a pravděpodobně i převzaty. Na středních už je protivníků méně, řekněme 15% a zbývajících 5% se objeví u velkých kolonií. Žádná z malých kolonií mi nevydržela dosud déle než 3 dny. U středních už vydržely některé i týden a většinu těch velkých jsem opouštěl po uplynutí časového limitu sám.

    Proběhnutím mezi 2 sektory do sektoru následujícího získám dobré místo pro start následujícího útoků a možnost napadnout tábory vůdců ve 2 sektorech zezadu s minimálními ztrátami
    Pokračování předcházejícího útoku (možnosti napadení táborů vůdců zezadu jsou na předcházejícím obrázku znázorněny modře)



    Příklad, jak se dá obejít sektor bez ztráty jediného vojáka
    Příklad, jak se co nejrychleji dostat k hlavnímu táboru
    Příklad těžby surovin ze získaných kolonií
    Příklad odměn a bodů zkušenosti po dobytí velké kolonie

5 komentářů:

  1. Take se pripojuji s pochvalou hodne mi to pomohlo >)
    takze jeste jednou. Dobra prace.

    OdpovědětVymazat
  2. Perfektní,docela mě to pomohlo,je to srozumitelný a přehledný.Právě se chystám na první misi,tak uvidím jak uspěju.Ještě jednou pochvala.

    OdpovědětVymazat